Forum Forum Mieszkańców Mysłowice Strona Główna Forum Mieszkańców Mysłowice
Forum Mieszkańców Mysłowice
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

[Katowice] Inwestycje

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Forum Mieszkańców Mysłowice Strona Główna -> Silesia
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
take
Zmiennik


Dołączył: 25 Kwi 2007
Posty: 1198
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Śródmieście
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pon 18:12, 15 Cze 2009    Temat postu: [Katowice] Inwestycje

Katowice - Inwestycje
(MMSilesia.pl)

Centrum Informacji Naukowej i Bibliotekę Akademicką Uniwersytetu Śląskiego i Akademii Ekonomicznej wybuduje Mostostal Warszawa SA. Nowy gmach mamy ujrzeć za 3 lata.

To nie jedyny wspólny projekt katowickich uczelni (Akademia Ekonomiczna i Akademia Sztuk Pięknych zamierzają wspólnie wybudować Centrum Edukacji i Kultury), ale być może pierwszy, który przyjdzie nam dane ujrzeć w realnej postaci. Ma powstać za 3 lata i właśnie wyłoniono w postępowaniu przetargowym generalnego wykonawcę. Centrum Informacji Naukowej i Bibliotekę Akademicką Uniwersytetu Śląskiego i Akademii Ekonomicznej ma wybudować konsorcjum Mostostal Warszawa SA.

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz z budżetu samorządu Województwa Śląskiego, Katowic oraz samych uczelni ma pochłonąć w sumie 80 milionów złotych, z czego niemal 53 miliony to koszty budowy i przygotowania terenu, zaproponowane przez wykonawcę.

- Pozostałe środki zostaną przeznaczone na wyposażenie Centrum, czyli m.in. meble, specjalistyczne regały na książki, infrastrukturę techniczną, sprzęt komputerowy, czy system zabezpieczenia zbiorów w wolnym dostępie - mówi MM Silesii Jadwiga Witek, rzecznik prasowy Bilblioteki Uniwersytetu Śląskiego, Koordynator Zespołu BUŚ ds. promocji projektu CINiBA.

Nie tylko dla studentów

CINiBA ma służyć nie tylko samym studentom, ale i regionowi, dzięki zwiększeniu dostępności literatury ma być przyjazna dla każdego czytelnika. Jak przystało na wymogi XXI wieku biblioteka będzie miała charakter hybrydowy, tak więc będzie tam można mieć wgląd w różnego typu dokumenty na różnych typach nośników.


Wizualizacja przyszłego Centrum. Źr. CINiBA

- Będzie można korzystać zarówno z tradycyjnych, drukowanych książek i czasopism, jak i z elektronicznych źródeł informacji, z Internetu i wszelkich multimediów. Zapewnimy naszym czytelnikom dostęp do wysokiej klasy, profesjonalnych materiałów edukacyjnych i informacyjnych, które często są bardzo drogie i prywatnie niewielu z nas byłoby na nie stać. Inwestycja ta na pewno poprawi sytuację studentów i naukowców w zakresie dostępu do wiedzy i nauki. Także poprzez zapewnienie dobrych warunków pracy, dzięki takim udogodnieniom, jak doskonale wyposażona sala dydaktyczna, pokoje pracy indywidualnej czy grupowej oraz najnowsze technologie informatyczne - mówi Witek.

- W dobie przekształceń i zmian na samym Śląsku, będzie służyć rozwojowi mieszkańców regionu. Także w zakresie informacji ekonomicznej i biznesowej dla firm i instytucji. Poprzez swą innowacyjność i nowoczesność, dzięki bogatej ofercie kulturalnej i edukacyjnej ma szansę stać się naszym salonem intelektualnym - dodaje.


Strona projektu - [link widoczny dla zalogowanych]

Z nawiązaniem do śląskiej architektury

Równie ciekawy ma być sam budynek, który ma powstać w samym sercu Katowic, w otoczeniu innych budynków Uniwersytetu Śląskiego, a w przyszłości być może także campusu. Projekt jest dziełem architektów Dariusza Hermana i Piotra Śmierzewskiego z firmy HS99 z Koszalina. Przy ulicy Bankowej ma powstać sześciokondygnacyjny gmach w kształcie prostokąta. Co w nim znajdziemy?

- Parter i 2 piętra w całości przeznaczone i dostępne dla Użytkownika. Znajdą się tam czytelnie i wypożyczalnie, jednak co najistotniejsze - otwarte przestrzenie z książkami dosłownie na wyciągnięcie ręki, a to za sprawą wolnego dostępu. Wszystko zgodnie z założeniami projektu - mówi Witek.

- Budynek został zaprojektowany tak, by harmonizował z otoczeniem. Jak podkreślają sami autorzy – architekci z firmy HS99, ma nawiązywać i korespondować z typową śląską architekturą. Stąd np. czerwony piaskowiec, jak palona cegła, tak typowa dla Górnego Śląska. Gmach będzie także spełniał europejskie standardy dostępności i przyjazności dla osób niepełnosprawnych - dodaje.

Z okien budynku rozciągać się będzie widok na rzekę Rawę, która do tego czasu być może również się zmieni, cały czas trwają prace nad tzw. Bulwarami Rawy.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
take
Zmiennik


Dołączył: 25 Kwi 2007
Posty: 1198
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Śródmieście
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Wto 9:52, 16 Cze 2009    Temat postu:

Bulwary Rawy: prace trwają, rzeka zmieni oblicze
(MMSilesia.pl)

Wciąż nie wiemy jak w przyszłości będzie wyglądać rzeka Rawa w swym biegu przez centrum Katowic. Koncepcji jest kilka. Ciągle trwają natomiast prace nad tzw. Bulwarami Rawy.

O problemie Rawy mówi się od dobrych kilku lat. Cuchnący ściek, płytki nurt, nieciekawe otoczenie. Tak przedstawia ją w skrócie większość katowiczan. Od pewnego czasu obserwujemy zmiany, jednak przyjdzie nam poczekać na rzekę z prawdziwego zdarzenia. Albo na jej brak, bo jeden z wariantów zakłada przykrycie rzeki w centrum miasta. Inny mówi o jej odkryciu, czego nie doczekamy jednak przed właściwym etapem przebudowy centrum, jest to bowiem jedna ze składowych zadania.

Rawa płynie w betonowych głębokich korytach, które utworzono aby rozwiązać problem zagrożenia powodziowego. - Jedna z możliwych koncepcji mówi o odkryciu Rawy i spiętrzeniu jej, poprzez kaskady, sztuczne przelewy. Inna polega na utworzeniu sztucznego obiegu zamkniętego, który miałby funkcjonować nad korytem głównym - mówi Krzysztof Rogala, pełnomocnik prezydenta ds przebudowy śródmieścia. - Biura startujące w przetargu muszą wziąć to pod uwagę i przygotować kilka alternatywnych koncepcji wyglądu Rawy w przyszłości. Chcemy przywrócić ją Katowicom - zapewnia Rogala.


Pomyślano o pieszych i rowerzystach, projektując dla nich oddzielne ścieżki

Do tej pory ten temat był pomijany przy okazji dyskusji o przebudowie centrum (według projektu pracowni Konior Studio Tomasza Koniora). Pomysł z odkryciem rzeki pojawił się już jednak wcześniej, przy okazji konkursu na przebudowę, takie rozwiązanie zaproponowało inne katowickie biuro - Archistudio Tomasz Studniarka.

W ubiegłym roku oddano do użytku oczyszczalnię Gigablok na Zawodziu co poprawiło jakość wody. - Woda już jest lepsza niż kilka lat temu, gdyż część zlewów polikwidowano - uspokajał w lipcu 2008 roku rzecznik katowickiego magistratu, Waldemar Bojarun. Nie jest jednak idealnie, gdyż do rzeki na odcinku płynącym przez centrum wpadają m.in. ścieki z Osiedla Witosa i kopalni Wujek.


Prace kończą się na wysokości Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Śląskiego

Na Rawę z prawdziwego zdarzenia czekamy, a póki co pozostaje nam przyglądać się postępom przy powstawaniu tzw. Bulwarów Rawy, na jej odcinku od ulicy Bankowej w kierunku wschodnim. Teren budowy odwiedziliśmy niemalże rok temu, teraz powracamy by stwierdzić, że budowa postępuje, choć jej tempo nie jest szaleńcze. Pozostaje nam wierzyć, że prace mają się skończyć, tak jak pierwotnie zakładano, jesienią tego roku.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Axel



Dołączył: 07 Lip 2009
Posty: 19
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pią 12:32, 10 Lip 2009    Temat postu:

mogliby zrobić parking za WPiA, bo jeden jest płatny, a drugi (właśnie ten przy rawie) dziurawy (i to bardzo). Szkoda, że o tym nie pomyśleli.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Rafal



Dołączył: 24 Maj 2007
Posty: 377
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Czw 21:44, 23 Lip 2009    Temat postu:

Nowy dworzec w Katowicach - spot

Tutaj możecie zobaczyć jak będzie wyglądał nowy dowrzec PKP w Katowicach.

<object width="420" height="339"><param name="movie" value="http://www.dailymotion.pl/swf/x9y62s"><param name="allowFullScreen" value="true"><param name="allowScriptAccess" value="always"><embed src="http://www.dailymotion.pl/swf/x9y62s" type="application/x-shockwave-flash" width="420" height="339" allowFullScreen="true" allowScriptAccess="always"></embed></object>

Przebudowa hali ma skończyć sie w maju 2012, a galeria na pl. Szewczyka ma powstać później. Inwestor nie będzie brał udziału w przebudowie peronów i tuneli, ma to zrobić PKP. Jak wam się podoba?
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
take
Zmiennik


Dołączył: 25 Kwi 2007
Posty: 1198
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Śródmieście
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Czw 23:20, 23 Lip 2009    Temat postu:

Neinver zbuduje nowy dworzec kolejowy
(Jacek Tomaszewski, MMSilesia.pl)

Przebudowa katowickiego dworca spędza sen z powiek architektom i mieszkańcom. Jedni chcą zachowania kielichów, drudzy czystego dworca. Co nas czeka za kilka lat?

Na podstawie umowy z PKP, Neinver ma wybudować w Katowicach nowoczesny kompleks łączący funkcje dworca kolejowego, dworca autobusowego, centrum handlowo-usługowego oraz ośrodka biznesowego i kulturalnego. Koncepcja taka stanowi nawiązanie do najnowszych światowych trendów rozwoju dużych miast. Ponadto, w porozumieniu z władzami Katowic, firma opracuje plany modernizacji układu komunikacyjnego wokół realizowanej inwestycji.



- Bez wątpienia mieszkańców czeka sporo utrudnień związanych z przebudową układu komunikacyjnego, na pewno będą narzekać, ale niestety musimy to zrobić - mówi MMSilesii Waldemar Bojarun, rzecznik katowickiego magistratu. - Na pewno nie zgodzimy się na wyrzucenie spod dworca autobusów, co prawda nie będą one się tam zatrzymywać ale jednak zostaną dodaje.

Przypomnijmy: Neinver został wyłoniony do realizacji projektu w wyniku przetargu, w którym wzięło udział siedemnaście firm z sektora nieruchomości. Zwycięska koncepcja architektoniczna została przygotowana w ścisłej współpracy z pracownią architektoniczną SUD Architectes, znaną m.in. z projektu realizacji łódzkiej Manufaktury.

W środowisku architektów zawrzało. Obawiano się, że dworzec zostanie całkowicie wyburzony, a tym samym nie zachowa się jego unikatowa bryła i kielichowa konstrukcja.

Inwestor zapewnia, że tak się jednak nie stanie. W założeniu architektów hala nowego dworca będzie wykorzystywała istniejącą, poddaną remontowi i modernizacji, konstrukcję kielichową. Żelbetowe kielichy mają być po raz pierwszy w historii wyeksponowane w pełnej wysokości. Według projektu będą stanowiły efektowne zamknięcie przeznaczonej wyłącznie dla ruchu pieszego osi ulicy Stawowej i nowego Placu Szewczyka. Pomiędzy dwoma kielichami znajdzie się prawdziwa „brama miasta” - monumentalne wejście do hali dworcowej.



Założenia projektu

W przestronnej, jednopoziomowej hali dworca znajdą się kasy biletowe, punkty informacyjne, poczekalnie dla podróżnych oraz punkty handlowe. Dzięki dużej, otwartej przestrzeni hala będzie lepiej zorganizowana i przyjazna dla potrzeb wszystkich użytkowników, zwłaszcza osób starszych i niepełnosprawnych. Dodatkowym udogodnieniem będzie połączenie hali głównej z wejściem na perony poprzez system stałych i ruchomych pochylni.

W podziemnej części kompleksu zostanie wybudowana nowa ulica Dworcowa, zespół parkingów oraz nowe przystanki komunikacji miejskiej.

Przed budynkiem dworca powstanie pięciokondygnacyjny obiekt łączący funkcje handlowe i usługowe. Jego uzupełnieniem będzie część biurowa – znajdująca się w zachodnim skrzydle i licząca siedem kondygnacji. Projekt budynku nawiązuje do przedwojennego planu centrum Katowic. Trzy aleje w układzie trójkąta, wokół których będzie zorganizowane centrum handlowo-biurowe, odtworzą pierzeję, jaką tworzyły stojące tu w przeszłości kamienice. W alejach, w porozumieniu z władzami miasta będą organizowane wystawy i prezentacje związane z życiem Katowic i Śląska oraz promocją miasta i regionu.



Elewacja centrum handlowo-biurowego zostanie wykonana z perforowanej stali, stanowiąc współczesną interpretację ducha brutalizmu. W ciągu dnia stal poprzez refleksy świetlne i odbijane promienie słońca wtapiać się będzie w istniejącą tkankę miejską. Po zapadnięciu zmroku – przepuszczając światło z wewnątrz, sprawi, że budynek będzie charakterystycznym, rozświetlonym elementem centrum miasta.

Handlowa część inwestycji będzie otwarta na zewnątrz tak, aby funkcjonowała w stałej interakcji z otoczeniem. Na nowym Placu Szewczyka powstaną liczne kawiarnie i restauracje. Sam plac zostanie zaaranżowany jako przestrzeń wypoczynku i rozrywki z licznymi ławkami, rzeźbami i elementami małej architektury.

Przebudowa katowickiego dworca spędza sen z powiek architektom i mieszkańcom. Jedni chcą zachowania kielichów, drudzy czystego dworca. Co nas czeka za kilka lat?

Na podstawie umowy z PKP, Neinver ma wybudować w Katowicach nowoczesny kompleks łączący funkcje dworca kolejowego, dworca autobusowego, centrum handlowo-usługowego oraz ośrodka biznesowego i kulturalnego. Koncepcja taka stanowi nawiązanie do najnowszych światowych trendów rozwoju dużych miast. Ponadto, w porozumieniu z władzami Katowic, firma opracuje plany modernizacji układu komunikacyjnego wokół realizowanej inwestycji.

- Bez wątpienia mieszkańców czeka sporo utrudnień związanych z przebudową układu komunikacyjnego, na pewno będą narzekać, ale niestety musimy to zrobić - mówi MMSilesii Waldemar Bojarun, rzecznik katowickiego magistratu. - Na pewno nie zgodzimy się na wyrzucenie spod dworca autobusów, co prawda nie będą one się tam zatrzymywać ale jednak zostaną dodaje.

Przypomnijmy: Neinver został wyłoniony do realizacji projektu w wyniku przetargu, w którym wzięło udział siedemnaście firm z sektora nieruchomości. Zwycięska koncepcja architektoniczna została przygotowana w ścisłej współpracy z pracownią architektoniczną SUD Architectes, znaną m.in. z projektu realizacji łódzkiej Manufaktury.

W środowisku architektów zawrzało. Obawiano się, że dworzec zostanie całkowicie wyburzony, a tym samym nie zachowa się jego unikatowa bryła i kielichowa konstrukcja.

Inwestor zapewnia, że tak się jednak nie stanie. W założeniu architektów hala nowego dworca będzie wykorzystywała istniejącą, poddaną remontowi i modernizacji, konstrukcję kielichową. Żelbetowe kielichy mają być po raz pierwszy w historii wyeksponowane w pełnej wysokości. Według projektu będą stanowiły efektowne zamknięcie przeznaczonej wyłącznie dla ruchu pieszego osi ulicy Stawowej i nowego Placu Szewczyka. Pomiędzy dwoma kielichami znajdzie się prawdziwa „brama miasta” - monumentalne wejście do hali dworcowej.

Założenia projektu

W przestronnej, jednopoziomowej hali dworca znajdą się kasy biletowe, punkty informacyjne, poczekalnie dla podróżnych oraz punkty handlowe. Dzięki dużej, otwartej przestrzeni hala będzie lepiej zorganizowana i przyjazna dla potrzeb wszystkich użytkowników, zwłaszcza osób starszych i niepełnosprawnych. Dodatkowym udogodnieniem będzie połączenie hali głównej z wejściem na perony poprzez system stałych i ruchomych pochylni.

W podziemnej części kompleksu zostanie wybudowana nowa ulica Dworcowa, zespół parkingów oraz nowe przystanki komunikacji miejskiej.

Przed budynkiem dworca powstanie pięciokondygnacyjny obiekt łączący funkcje handlowe i usługowe. Jego uzupełnieniem będzie część biurowa – znajdująca się w zachodnim skrzydle i licząca siedem kondygnacji. Projekt budynku nawiązuje do przedwojennego planu centrum Katowic. Trzy aleje w układzie trójkąta, wokół których będzie zorganizowane centrum handlowo-biurowe, odtworzą pierzeję, jaką tworzyły stojące tu w przeszłości kamienice. W alejach, w porozumieniu z władzami miasta będą organizowane wystawy i prezentacje związane z życiem Katowic i Śląska oraz promocją miasta i regionu.

Elewacja centrum handlowo-biurowego zostanie wykonana z perforowanej stali, stanowiąc współczesną interpretację ducha brutalizmu. W ciągu dnia stal poprzez refleksy świetlne i odbijane promienie słońca wtapiać się będzie w istniejącą tkankę miejską. Po zapadnięciu zmroku – przepuszczając światło z wewnątrz, sprawi, że budynek będzie charakterystycznym, rozświetlonym elementem centrum miasta.

Handlowa część inwestycji będzie otwarta na zewnątrz tak, aby funkcjonowała w stałej interakcji z otoczeniem. Na nowym Placu Szewczyka powstaną liczne kawiarnie i restauracje. Sam plac zostanie zaaranżowany jako przestrzeń wypoczynku i rozrywki z licznymi ławkami, rzeźbami i elementami małej architektury.

Obiekt, który powstanie w bezpośrednim sąsiedztwie dworca kolejowego, będzie dysponował w sumie ponad 52 000 mkw. powierzchni handlowej oraz 24 000 mkw. powierzchni biurowej. Powierzchnia ekspozycyjna przeznaczona pod działalność wystawiennicza i kulturalną wyniesie 19 000 mkw.

Dodatkowo w skład całego kompleksu wejdzie wolnostojący budynek, który pomieści biura i butiki. Stanie on przy dworcu od strony ul. Młyńskiej.

- Podstawą koncepcji przebudowy dworca kolejowego w Katowicach jest chęć swoistego oddania go do dyspozycji mieszkańców miasta. To właśnie im ma służyć każdy element naszego projektu. Bariery komunikacyjne zostaną zlikwidowane. Otoczenie dworca zyska nowy, przyjazny wizerunek. Nowy Plac Szewczyka będzie atrakcyjnym miejscem spotkań i rozrywki. To, co cieszy najbardziej to fakt, że cel ten osiągniemy zachowując najcenniejsze elementy architektoniczne istniejącego obiektu dworcowego – przekonuje Antoni Pomorski, koordynator prac projektowych ze strony Neinver Polska.

Jak będą przebiegały prace?

- Inwsetycja będzie w całości sfinansowana przez inwestora, ani PKP ani miasto Katowice, nie wydadzą na ten cel ani złotówki - mówi Andrzej Wach, prezes PKP.

Projekt przebudowy dworca i zagospodarowania terenów przyległych będzie realizowany w trzech etapach: w pierwszym z nich powstanie nowy budynek dworca, który będzie oddany do użytku w maju 2012 roku. W następnej kolejności powstaną budynki wchodzące w skład centrum wielofunkcyjnego.

Kolej podjęła decyzję o umożliwieniu korzystania z dworca przez pasażerów w trakcie trwania prac budowlanych z zachowaniem wymogów bezpieczeństwa. W trakcie przebudowy obecnego dworca kolejowego, funkcję tymczasowego dworca będzie pełnić południowa część dworca od strony Placu Andrzeja.


Ostatnio zmieniony przez take dnia Czw 23:25, 23 Lip 2009, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
ninja alex



Dołączył: 30 Kwi 2007
Posty: 584
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Mysłowice
Płeć: Kobieta

PostWysłany: Pią 20:18, 24 Lip 2009    Temat postu:

Projekt ciekawy, ale czy naprawdę fantastyczny? Nie wiem.

Najbardziej podoba mi się fasada dworca, która przypomina mi jasną olchę oraz sam plac przed dworcem xD. Co do pozostałych budynków, jestem sceptycznie nastawiona, na wizualizacjach zawsze dobiera się taką porę dnia i roku by obiekty zachwycały swoim wyglądem. Obym się myliła.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Rafal



Dołączył: 24 Maj 2007
Posty: 377
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pią 21:11, 24 Lip 2009    Temat postu:

Dworzec najlepiej wygląda na drugiej wizualizacji. A wyglądałby moim zdaniem fantastycznie gdyby kielichy z ścianą szkła posrodku zostały wyeksponowane na całej długości fasady.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Forum Mieszkańców Mysłowice Strona Główna -> Silesia Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin